Designing the user interface of the computer-based speech training system ARTUR based on early user test
E.Olov, B.Olle, O.Marie Anne & K.Hedvig. ( 2006). Designing the user interface of the computer-based speech training system ARTUR based on early user test. Behaviour & Information Technology. 25 (4): 353-365
Pengenalan
Kajian ini adalah untuk menilai prototaip terhadap manusia- antara muka komputer bagi computer-based bagi ucapan latihan bantuan yang diberi nama ARTUR. Ciri utama bagi bantuan ini adalah untuk memberikan cadangan bagaimana untuk meningkatkan penyataan yang lebih jelas. Pelajar dalam lingkungan umur 9-14 dengan pengalaman yang meluas bagi speech training tersebut dengan terapi-terapi dan komputer. Manakala bagi kanak-kanak berumur 6 tahun, yang tidak mempunyai pengalaman dalam computer-based speech training. Kajian ini menunjukkan bahawa persembahan antara muka yang berguna kepada kanak-kanak tanpa latihan/arahan yang sebelumnya/utama adalah lebih menarik.
Computer-based speech therapy and computer-assisted pronunciation training
Computer-based speech therapy (CBST) systems meupakan salah satu alatan yang penting kepada penerangan terapi apbila latihan pendengaran- bahasa gangguan daripada kanak-kanak. Arahan tahap latihan pidato (O • ster 1996, Vicsi et al. 2000) sejak bantuan bantuan komputer mampu menawarkan umpan balik kanak-kanak bagi visual secara langsung dan bermakna bagi pelbagai kontras khas. Dengan menggunakan teknik ini juga, ia memudahkan kepada para pakar terapi untuk mengarahkan dan menjelaskan dengan lebih terperinci mengenai apa yang betul dan apa yang salah dalam perbicaraan kanak-kanak.
Teori motor pembelajaran dalam pembangunan perbicaraan selanjutnya yang menunjukkan ketepatan maklum balas dan pengulangan latihan yang penting untuk dipersembahkan secara automatik dan untuk melakukan pemindahan kemahiran bagi situasi yang tidak terlatih. Computer Assisted Pronunciation Training (CAPT), pada sisi lain, paling sering merujuk pada latihan pengucapan Belajar Bahasa Berbantukan Komputer (CALL) dari kedua-dua bahasa. Potensi pasaran untuk sistem Capt sangat besar (anggaran dari bahasa global belajar liputan pasaran daripada lebih dari USD 15 bilion menjadi USD 50 bilion), tetapi terobosan besar untuk CALL belum datang, sebagai produk yang ada terbantut baik oleh teknologi keterbatasan dan masalah pedagogi dalam maklum balas yang diberikan.
ARTUR—the ARticulation TUtoR project
Rajah: Cara Pemprosesan Maklumat Kepada Pengguna (kanak-kanak)
Tujuan dari Artur adalah bantuan latihan pidato, dengan tutor virtual pidato Artur (yang merupakan ejaan Sweden nama Arthur), yang boleh menggunakan animasi tiga dimensi
bahagian wajah dan dalaman mulut (lidah, langit-langit mulut, rahang, dll) untuk memberikan feedback terhadap perbezaan antara pengguna penyimpangan dan sebutan yang betul. Keuntungan utama dari Artur adalah bahawa umpan balik diberikan dalam bentuk arahan yang jelas tentang cara meningkatkan artikulasi dan juga melalui animasi yang menonjol
bahagian panduan ini. Satu kelompok fokus utama dari projek ini adalah cacat pendengaran
anak-anak dengan sisa pendengaran, yang boleh mendapat manfaat daripada audiovisual umpan balik dalam latihan pidato-program. Pembelajaran akan lebih kukuh dan efisien dengan latihan multimoda dari dengan modalitas baik sendiri (seperti yang ditunjukkan oleh Massaro dan Light 2004, misalnya). Penyelesaian untuk masalah ini adalah kombinasi dari kerangka teori dan kaedah statistik dalam pidato pengakuan. Seperti sistem maklumat akan membantu dalam menyiapkan klasifikasi kategori untuk speech recognition (misalnya bahawa anak-anak cacat pendengaran akan sering dikacaubilaukan sebutan 's' dan 'sh' jika mereka memiliki sebuah hearing impairment mempengaruhi frekuensi yang lebih tinggi).
bahagian wajah dan dalaman mulut (lidah, langit-langit mulut, rahang, dll) untuk memberikan feedback terhadap perbezaan antara pengguna penyimpangan dan sebutan yang betul. Keuntungan utama dari Artur adalah bahawa umpan balik diberikan dalam bentuk arahan yang jelas tentang cara meningkatkan artikulasi dan juga melalui animasi yang menonjol
bahagian panduan ini. Satu kelompok fokus utama dari projek ini adalah cacat pendengaran
anak-anak dengan sisa pendengaran, yang boleh mendapat manfaat daripada audiovisual umpan balik dalam latihan pidato-program. Pembelajaran akan lebih kukuh dan efisien dengan latihan multimoda dari dengan modalitas baik sendiri (seperti yang ditunjukkan oleh Massaro dan Light 2004, misalnya). Penyelesaian untuk masalah ini adalah kombinasi dari kerangka teori dan kaedah statistik dalam pidato pengakuan. Seperti sistem maklumat akan membantu dalam menyiapkan klasifikasi kategori untuk speech recognition (misalnya bahawa anak-anak cacat pendengaran akan sering dikacaubilaukan sebutan 's' dan 'sh' jika mereka memiliki sebuah hearing impairment mempengaruhi frekuensi yang lebih tinggi).
Kesimpulan
Secara kesimpulannya, latihan ini adalah untuk membantu kanak-kanak yang kurang upaya dalam pendengaran dengan menggunakan antara muka computer-based bagi memudahkan kanak-kanak tersebut memahami dengan lebih mendalam terhadap sesuatu pembelajaran. Kajian ini sebenarnya mempunyai kaitan dengan Sistem e-learning yang dapat diimplementasikan dalam bentuk asynchronous, synchronous, atau campuran antara keduanya.
Contoh e-learning asynchronous banyak dijumpai di Internet baik yang sederhana maupun yang terpadu melalui portal e-learning. Sedangkan dalam e-learning synchronous, pengajar dan siswa harus berada di depan komputer secara bersama-sama karena proses pembelajaran dilaksanakan secara live, baik melalui video maupun audio conference. Selanjutnya dikenal pula istilah blended learning yakni pembelajaran yang menggabungkan semua bentuk pembelajaran misalnya on-line, live, maupun tatap muka (konvensional).
Analisis, Penilaian & Sintesis ulasan jurnal/buku
HPM | Kriteria | Pembuktian penulisan ulasan |
HP1 | Menguasai pengetahuan dan kefahaman lanjutan dalam bidang Pendidikan Komputer; menggunakannya; mengembangkannya dalam konteks penyelidikan: Menggunakan kemahiran berfikir secara kreatif iaitu menjana idea yang dibaca dengan: - Mengemukakan idea - Mencadangkan sebab - Menyumbangkan pendapat - Menyatakan kemungkinan - Menghasilkan idea - Mencetus idea - Melahirkan idea | Dijelaskan dalam pengenalan mengenai tujuan sebenar kajian ini dilakukan. Dan mengemukakan idea pengkaji serta membincangkan kebaikan kajian. |
HP2 | Menggunakan pengetahuan dan kemahiran penyelidikan bagi menyelesaikan masalah yang berkaitan dengan Pendidikan Komputer dalam konteks multidisiplin dan menggabungkan bahan-bahan yang dibaca. Menggunakan kemahiran berfikir secara kreatif iaitu mensintesiskan maklumat yang dibaca dengan: - menggabungkan idea, - menggubal semula idea, - menyatukan idea-idea - menyepadukan idea-idea | Menjelaskan dengan terperinci mengenai: i. Computer-based speech therapy and computer-assisted pronunciation training |
HP3 | Boleh mengurus maklumat, menjana ilmu dan berinovasi dalam bidang Pendidikan Komputer dalam situasi baru dan konteks multidisiplin. Kebolehan dalam menyelesaikan masalah; - Mengenal pasti masalah - Menjelaskan masalah - Mencari alternatif penyelesaian masalah - Melakukan operasi - Menilai penyelesaian | Dijelaskan dalam ARTUR—the ARticulation TUtoR project |
HP4 | Kebolehan menilai mengikut kemahiran berfikir secara kritis merangkumi aspek penilaian menilai: - Menaksir maklumat dalam jurnal - Mempertimbangkan pendapat dan pandangan pengkaji - Menyatakan rasional belajar pengaturcaraan - Memberi alasan untuk menerima atau menolak - Mempertimbangkan kesan dan akibat Kebolehan membuat kesimpulan berasaskan kemahiran berfikir kritis: - Merumuskan isu - Menyatakan hasil selepas analisis - Menyusun alasan - Membuat persetujuan | Diceritakan dalam kesimpulan |
HP5 | Sumber; jurnal Behaviour & Information Technology. 25 (4): 353-365 | |
HP6 | Penyampaian dalam blog | |
HP7 | Penyampaian dalam blog |
No comments:
Post a Comment