The Education and Training of Learning Technologists: A Competences
Approach
(Report to IEEE Technical Committee on Learning Technologies)
Pengenalan : Isu-isu dan keperluan
Selama tiga puluh tahun yang lepas, perkembangan teknologi baru telah menyebabkan perubahan radikal dalam arah dan melakukan industri dan perdagangan, dalam industri perkhidmatan dan pendidikan, dan dalam masyarakat pada umumnya. Prestasi tinggi dalam bidang pengkomputeran, PC dan notepad, dan teknologi mobile telah membolehkan institusi-institusi dan individu untuk berkerja lebih baik di tempat kerja dan sosial. Broadband networking, multimedia dan pelbagai perisian telah membuatkan komunikasi dan pertukaran maklumat pada jarak baik cepat dan menarik. Secara ringkas, inovasi tersebut tidak hanya menyebabkan pertumbuhan industri baru dan peningkatan kesejahteraan masyarakat tetapi untuk keterbukaan yang lebih besar dalam interaksi mereka dan pengurusan.
Keperluan pendidikan dan latihan Advanced Learning Tecnology (ALT) perlu terlibat dengan kurikulum yang mencerminkan pelbagai keperluan di tempat kerja dan masyarakat. Pelajar mempunyai pelbagai kepentingan dan cita-cita di ALT yang mana proses pembelajaran harus disesuaikan dan disokong, serta membolehkan mereka untuk mencapai autonomi lebih besar dalam menguruskan pembelajaran mereka melalui teknologi baru: guru dan pelatih harus menyesuaikan diri mereka dengan kurikulum dan pedagogi untuk mencapai tujuan yang dikehendaki.
Perspektif Kecekapan
Faedah dalam mengadaptasi perspektif kecekapan sebagai bantuan untuk memahami dan menguruskan sumber manusia dalam organisasi, dan selama berdekad-dekad terakhir pendekatan ini juga telah menjadi semakin penting dalam pengurusan dan penilaian kursus pendidikan dan latihan. Kompetensi tempat tumpuan pada perilaku yang menunjukkan prestasi yang berkesan dalam konteks, tetapi istilah ini tidak sesuai diertikan sebagai prestasi yang merujuk hanya pada pengetahuan dan kemahiran, tetapi pada sikap dan sifat peribadi seperti inovasi dan bekerjasama dalam kumpulan. Meningkatkan kompetensi dengan pengalaman, sehingga tahap kecekapan yang boleh diakui dan diterima: konteks yang paling memerlukan interaksi kompetensi yang berbeza, yang memberikan dorongan untuk menentukan rangka kompetensi. (Voorhis, 2002;. Sampson & Fytros, 2008). Berpotensi ada beberapa kepentingan dalam mengadaptasi perspektif kecekapan dalam pendidikan dan latihan. Ia merupakan perhubungan antara kegiatan mahasiswa dengan apa yang diperlukan dan dihargai oleh lembaga, dan untuk sokongan, contohnya pedagogi yang membantu pelajar dalam mencapai tujuan tersebut. Pelaksanaan bawah rangka kompetensi memberikan maklum balas kepada pelajar dan guru pada kemajuan bagi menuju tujuan kursus, membolehkan anda melakukan refleksi dan perubahan untuk skim pendidikan dan latihan. Dalam hal ini adalah penting bahawa rangka kerja, dan apa yang diharapkan untuk mencapai, dijelaskan dengan baik kepada pelajar dan guru. Selain itu, rangka melalui penataan harus cukup fleksibel untuk menyesuaikan diri dengan pelbagai keperluan kursus di ALT.
Tema Kurikulum bagi ALT
Hal ini secara luas diakui bahawa perkembangan teknologi yang menempatkan tuntutan pada sistem pendidikan, menghendaki perubahan kurikulum, pedagogi dan prosedur penilaian. Dalam usaha untuk mengembangkan spesifikasi untuk kurikulum di Advanced Learning Technology (ALT) yang akan memenuhikeperluan, Jawatankuasa Kerja telah menyambut baik kemasukkan dari sejumlah sumber termasuk, International Board of Standard Learning, Prestasi dan Instruction (ibstpi - http://www.ibstpi.org/), TENCompetence , Projek (http://www.tencompetence.org/), dan ramai meraka yang berpengalaman dan pengamal di ALT disiplin ilmu (contohnya sains komputer, penyelidikan pendidikan, teknologi maklumat, reka bentuk pembelajaran, pembelajaran sains, dan teknologi prestasi).
Kesimpulan
Dalam sambutan keperluan kurikulum untuk memenuhi cabaran dan peluang yang diberikan oleh perkembangan teknologi pendidikan dan latihan, Jawatankuasa Kerja (dibentuk oleh IEEE Jawatankuasa Teknikal Pembelajaran Teknologi) dikenalpasti dan menunjukkan potensi manfaat mengadaptasi Kurikulum / perspektif Kompetensi. Tujuannya adalah untuk membolehkan teknologi pendidikan untuk memperoleh latar belakang disiplin yang lebih luas. Tema dan topik dalam kurikulum ALT yang dicadangkan, dan melindungi pelajar sarjana, pascasarjana dan peringkat latihan, yang difahami sebagai setara dengan kelompok kompetensi ke kandungan yang merangkumi pengetahuan, kemahiran dan sikap. Topik-topik yang diringkaskan menghasilkan tema-tema yang merangkumi aspek-aspek yang relevan bagi pembelajaran, perkembangan penting dalam ALT, sistem 'pengguna' pembelajar 'dan perspektif sosial, keperluan reka bentuk dan proses rekabentuk, penilaian model dan amalan, dan isu-isu yang muncul dalam ALT.
Rangka ini tidak menyebutkan program, tetapi tema dan topik yang dapat dirakit dan diterangkan untuk memenuhi keperluan pelbagai pelajar, guru dan institusi. Diharapkan bahawa Kurikulum dan Kompetensi Dokumen akan membuktikan serta merangsang dan berguna kepada masyarakat ALT , sebagaimana telah memenuhi peluang pendidikan dan cabaran yang disediakan oleh teknologi baru. Oleh yang demikian, penubuhan ALT ini adalah sesuai untuk semua golongan masyarakat serta pelajar untuk mempelajari serta memahami tema-tema kurikulm dan pedagodi dalam pendidikan seiring dengan perpsektif sosial, tingkah laku, pembelajaran dan banyak lagi.
No comments:
Post a Comment